Transpordi erialaliitude ühispöördumine: autojuhtide ametikoolitus ajateenistuses
ERAA (Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon), AL (Autoettevõtete Liit), ELEA (Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon) ja PROLOG (Eesti Tarneahelate Juhtimise Ühing) pöördusid kaitseministri, taristuministri ning kaitseväe logistikaosakonna ülema poole ettepanekuga lisada ajateenistuse kavva autojuhi ametikoolitus.
Alljärgnevalt leiate pöördumise täisteksti.
Kaitseväe ajateenijate potentsiaali kasutamine veoauto- ja bussijuhtide puuduse leevendamiseks
Eesti transpordi- ja logistikasektor seisab silmitsi pikaajalise ja süveneva probleemiga – kutseliste veoauto- ja bussijuhtide puudusega.
Selle probleemiga toimetulek on eriti oluline seoses majanduse toimimise, tarneahelate usaldusväärsuse ja julgeoleku tagamisega.
Eestis läbib igal aastal ligikaudu 1000 ajateenijat Kaitseväes C-, CE- (veoautojuht) või D kategooria (bussijuht) sõidukite juhtimise väljaõppe, saades sellega väga väärtusliku praktilise ja tehnilise kogemuse.
Paraku ei võimalda tänane seadusandlus nendel noortel (kes on enamasti 18–20 aastased) kohe pärast teenistust tööle asuda veoautojuhina, sest kutselise autojuhi lubatud vanusepiir on hetkel 21 aastat.
(18 aastasena saab vaid kutsehariduse baasil 3-aastase õppekavaga, kuid see ei ole lahendus probleemile).
Samal ajal on Euroopa Liit jõudnud 25. märtsil 2025 poliitilisele kokkuleppele, mis alandab veoautojuhtide miinimumvanuse 18 aastale, tingimusel et juhil on kutsepädevuse tunnistus (kood 95).
Liikmesriikidel on 4–6 aastat aega, et see muudatus oma seadustesse üle võtta, mis tähendab Eestis ligikaudu 2029–2030. aastal jõustumist. See on väga pikk ooteaeg.
Olulisus Kaitseväe jaoks
Eesti Kaitseväe võimekus on rajatud reservväelastele, mis tähendab, et ajateenistuses saadud oskused ja kogemused peavad olema sügavamad kui lihtsalt sõiduki juhtimisõigus.
Oluline on, et meie reservväelased oleksid käsitletavad professionaalsete kutseliste autojuhtidena, kellel on põhjalikum väljaõpe ja kes suudavad vajadusel toetada riigi strateegilist transpordivõimekust ka väljaspool kaitseväelist konteksti.
Selle saavutamiseks on kood 95 ametikoolitus koolitus ideaalne lisand Kaitseväe olemasolevale C-, CE- ja D-kategooria väljaõppele.
Kaitseväes CE kategooria juhiloa omandanud autojuhid on reservväelasena kaitseväele lisaväärtus, sest nad on juba saanud erialase väljaõppe kaitseväe sõidukite käsitsemiseks ning tunnevad liiklus- ja ohutusnõudeid ning olustikku militaarsetes tingimustes.
See vähendab vajadust täiendava väljaõppe järele kriisiolukorras, kus CE-kategooria autojuhtide vajadus võib kujuneda suureks, võimaldab reservüksustel kiiremini saavutada lahinguvalmiduse ning suurendab logistilist paindlikkust ja operatsioonide tõhusust.
Meie ettepanekud:
- Lisada ajateenistuse jooksul veoautojuhi ametikoolitus (140 tundi või täismahus 280 tundi), mis annaks ajateenijale lisaks C-, CE- või D-kategooria juhiloale ka kutsepädevuse.
- Töötada välja pilootprogramm koostöös Kaitseministeeriumi ja transpordiettevõtetega, et teenistusest lahkuvad noored saaksid koheselt tööturule siseneda veoauto- või bussijuhtidena.
- Vajadusel kaaluda ka ajutise erandi loomist, mis lubaks kood 95 saanud ajateenijatel töötada kutseliste juhtidena juba enne EL-i muudatuse jõustumist. See oleks hea näide ka teistele riikidele.
Selline lahendus:
• leevendaks tööjõupuudust transpordisektoris,
• tõstaks Kaitseväe väljaõppe väärtust tööjõuturul,
• ja tugevdaks reservväelaste professionaalsust.
Erialaliidud teevad ettepaneku kohtumiseks, kus arutada millised on riigi ja sektori ootused, milline võiks olla pilootprogrammi ülesehitus ning millised on seadusandlikud ja praktilised võimalused ajateenijate ametikoolituse integreerimiseks.