Transpordiamet - uuring pikemate veokite kasutuselevõtust
Transpordiameti tellitud värske uuringu kohaselt ei suurenda Euroopa moodulsüsteemile (EMS) vastavate autorongide kasutuselevõtt Eesti teedel liiklusõnnetuste riski, eeldusel, et rakendatakse täiendavaid ohutusmeetmeid.
Uuringu viis läbi Tallinna Tehnikakõrgkool ja selle eesmärk oli hinnata kuni 25,25-meetriste ja kuni 60-tonniste EMS autorongide mõju liiklusohutusele Eestis. Uuriti nende sobivust Eesti teekoridoridele, mõju teistele liiklejatele ja võimalikku mõju liiklussurmade ja raskete vigastuste statistikale.
„Kogutud andmed, praktilised katsepäevad ja rahvusvaheline kogemus näitavad, et EMS autorongid ei kujuta endast iseenesest ohtu liiklusohutusele – kriitilise tähtsusega on aga infrastruktuuri kohandamine, liikluskorralduse täiendamine ja veokijuhtide täiendkoolitus,“ selgitas Transpordiameti liikuvuse kavandamise osakonna juhataja Johann Peetre.
Uuringu raames korraldati kaks põhjalikku katsepäeva, mille käigus testiti autorongide manööverdusvõimet, liikumisdünaamikat ning ohutust avalikel teedel. Lisaks viidi läbi rahvusvahelise kogemuse võrdlus, millest selgus, et näiteks Soome ja Rootsi on EMS autoronge edukalt kasutanud juba aastaid.
Uuringu lõppjäreldusena esitati konkreetne soovituspakett, mis hõlmab liikluskorralduslikke lahendusi, taristu arendamist, tehniliste nõuete täpsustamist ning juhikoolituse täiustamist, pakkudes tugeva aluse EMS autorongide ohutuks ja tõhusaks integreerimiseks Eesti teedevõrgule.
Johann Peetre sõnul kavandab Transpordiamet kasutuselevõtuga koos mitmeid ohutusmeetmeid:
- EMS veokid lubatakse teedele ainult eriveoloa alusel, mis võimaldab marsruute hoolikalt valida ja vajadusel piirata;
- rakendatakse täiendavaid tehnilisi nõudeid ja soodustatakse täiendavate ohutussüsteemide kasutamist (nt automaatpidurdussüsteemid, tagurduskaamerad, "pikk- ja raskeveos" märgistus);
- viiakse läbi teavituskampaaniad kõigile liiklejatele.
Eriveolubade süsteem võimaldab vajadusel paindlikku ja kiiret reageerimist - näiteks ajutine keeld marsruutidel halbade teeolude korral või ettevõtjate suhtes, kes rikuvad korduvaid nõudeid.
EMS veokite kasutuselevõtt Eestis on kooskõlas Euroopa Liidu üldise suunaga tõsta maanteetranspordi efektiivsust ja vähendada keskkonnamõju. Samas on arvestatud Eesti eripärasid — näiteks raudteevõrgustiku hõredust ja maanteetranspordi olulisust siseturul.
Johann Peetre sõnul on EMS veokite kasutuselevõtt oluline samm, et tõsta Eesti transpordisektori konkurentsivõimet ja aidata kaasa meie kliimaeesmärkide saavutamisele.
EMS veokite kasutamine on juba laialt levinud teistes Euroopa riikides, sealhulgas Soomes, Rootsis, Taanis, Hollandis ja piirangutega ka Saksamaal, Belgias, Hispaanias, Norras, Lätis, Iirimaal ning Tšehhis.
Vabariigi valitsuse liikluskomisjon toetab Transpordiameti koostatud ettepanekut lubada Euroopa moodulsüsteemi (EMS) veokid Eesti teedele valitud marsruutidel, kasutades eriveolube ja täiendavaid liiklusohutusmeetmeid. Ettepanek põhineb mitmeaastaste uuringute ja analüüside tulemustel ning järgib ka koalitsioonileppe eesmärki suurendada Eesti majanduse konkurentsivõimet ja veondussektori efektiivsust. Pikemad autorongid saavad Eesti teedel sõita eeldatavalt 2026. aasta esimesest poolest.
Uuringuga saab tutvuda SIIN.
Transpordiameti kommunikatsiooniosakond
Transpordiamet