NÕUDED BUSSIDELE

Klassifitseerimise tabel

LISA 1

Hindamiskriteerium

Kategooriale vastavad minimaalsed nõuded

 

**

***

****

1. Bussi massi ja mootori võimsuse suhe (kw/t) vähemalt

7,4

11 (1)

11

11

2. Täiendav pidurisüsteem

Vastavalt kehtivale tehnojärelvalve eeskirjale

Vastavalt kehtivale tehnojärelvalve eeskirjale

 

 

 

+(2)

2.1. Mitteblokeeruvad pidurid

+

2.2. Mitteblokeeruvad pidurid ja aeglusti

 

3. Vedrustus

 

 

 

 

3.1. Mehaaniline

+

+

 

 

3.2. Kombineeritud vedrustus

 

 

+ või

 

3.3. Õhkvedrustus

 

 

(3)

(3)

4. Istmete vahe vähemalt (mm)

680

720

770

830

5. Vastastikku asetsevate istmete vahe vähemalt (mm)

1300

1380

1480

1600

6. Seljatoe min. kõrgus vähemalt (mm)

520

680

680

680

7. Seljatoe reguleeritav kalle kõigil istmetel vähemalt ( ° )

 

 

10°

35°

8. Vähim käetugede arv paarisistme kohta

1

1

2

2

9. Vahekäigupoolsete käetugede kokkukäidavus/ülestõstetavus

 

 

+

+

10. Reguleeritavad jalatoed samasuunalistel istmetel

 

 

 

+

11. Istmete nihutatavus külgsuunas või istme laius vähemalt 500 mm

 

 

 

+

12. Istmepolster (naturaalne nahk või tekstiil)

 

+

+

+

13. Eenduvate osade puudumine põrandal

 

 

+

+

14. Paarisistmed koostatud eraldi istmetest

 

+

+

+

15. Ajalehesahtlid või võrgud

 

 

+

+

16. Ventilatsioon

 

 

 

 

16.1. Ventilatsiooniseade, mis toimib ka seisuajal, min. 15 m³/h sõitjakoha kohta, individuaalse reguleerimise võimalusega

 

+

 

+

või

 

16.2. Kondindsioneeri soojusvahetus vähemalt 1245 kJ/h (300 kcal/h) sõitjakoha kohta

 

 

+

+

17. Salongi kütteseade mis toimib ka seisu ajal

+

 

 

 

17.1. Mootorist sõltumatu ja automaatse reguleerimisega salongi kütteseade

 

+

+

+

18. Udukaitse akendel
- salongiakendel: kahekordsed klaasid
- -juhiaknal: kahekordsed klaasid või elektrisoojendus

 

+

+

+

19. Külgakende päikesekatted

 

+

+

+

20. Sõitjakoha lugemistuli

 

+

+

+

21. Audioseade:

 

 

 

 

21.1. Üks valjuhääldi 8 sõitjakoha kohta

+

+

+

 

21.2. Üks valjuhääldi 4 sõitjakoha kohta

 

 

 

+

21.3. Raadio ja magnetofon või CD mängija

+

+

+

+

22. Eraldi mikrofon juhile ja giidile

+

+

+

+

23. Pagasiruum

 

 

 

 

23.1. Käsipagasi riiulid salongis

+

+

(4)

(4)

23.2. Minimaalne pagasiruumi mahutavus (dm³/ sõitjakoha kohta)

 

75

120

150

23.3. Pagasiruumi kaitsekate (põrand ja külgmised vaheseinad)

 

+

+

+

24. Vesi- või keemiline WC ja kätepesu võimalus

 

 

 

+

25. Külmik, mahuga vähemalt 0,5 dm³ sõitjakoha kohta

 

+

+

+

26. Video, vähemalt 2 ekraaniga

 

  

  

+

27. Kuumade jookide valmistamise aparaat

 

 

 

+

28. Topsihoidjad

 

 

 

+

29. Kokkukäivad lauad

 

 

 

+

 

(1) Kuni 01.01.1988 aastani valmistatud bussidel 8,8kw/t.

(2) Aeglusti on kohustuslik alates 01.07. 1998 a. valmistatud bussidele.

(3) Vähem kui 24 sõitjakohaga sõidukid võivad olla varustatud kombineeritud vedrustusega.

(4) Minimaalne kõrgus 15 cm.

 

BUSSIDE KLASSIFITSEERIMISSERTIFIKAADI NÄIDIS

 

 

 


LISA 3

IRU TÄHISE NÄIDIS

 

COMFORT ASSURED

 

LISA 4

VARUSTUSE TÄHISED

  • Kui buss on varustatud allpool nimetatud seadmetega, antakse välja vastavad tähised.
  • Tähised moodustavad klassifikatsioonitähise lahutamatu osa ja osa kvaliteedigarantiist.
  • Klassifikatsioonitähisele kantud seadmed peavad olema kasutusel ja töökorras kogu sõidu jooksul.

Külmik

Bussis on külmik minimaalse kasutatava mahuga 0,5 dm³ sõitjakoha kohta
Suupisted

Bussis on kuumade jookide, suppide või kuumade vorstide

valmistamise võimalus

Garderoob

Bussis on koht riiete hoidmiseks riidepuudel vähemalt 1 m pikkusel riidepuude

hoidjal või suletud riiulid istmete kohal

Konditsioneer

Bussis on konditsioneer
WC/ kraanikauss

Bussis on vee- või keemiline tualett ja kraanikauss
Video

Bussis on videosüsteem
Telefon

Bussis on telefon

 

LISA 5


KLASSIFIKATSIOONITÄHISE NÄIDIS
(Vana mudel. Eestis ei kasutata)

Mudel nr. 1

 


1. Sõnad "Kvaliteet - Mugavus" võidakse trükkida väljaandva assotsiatsiooni riigi keeles.


2. Sõnad "Mugavus tagatud", mis moodustavad sertifikaadi kaubamärgi lahutamatu osa, peavad olema selles keeles, milles nad on registreeritud, välja arvatud juhul kui asjassepuutuva riigi võimuorganid võtavad vastu vastupidise otsuse.

 


 


KLASSIFIKATSIOONITÄHISE NÄIDIS
(Eestis kasutusel oleva tähise baasmudel)

Mudel nr. 2

 


1. Sõnad "Kvaliteet - Mugavus" võidakse trükkida väljaandva assotsiatsiooni riigi keeles.


2. Sõnad "Mugavus tagatud", mis moodustavad sertifikaadi kaubamärgi lahutamatu osa, peavad olema selles keeles, milles nad on registreeritud, välja arvatud juhul kui asjassepuutuva riigi võimuorganid võtavad vastu vastupidise otsuse.

 


 

KLASSIFIKATSIOONITÄHISE NÄIDIS
(Eestis kasutusel oleva tähise baasmudel)

Mudel nr. 2

 


1. Sõnad "Kvaliteet - Mugavus" võidakse trükkida väljaandva assotsiatsiooni riigi keeles.


2. Osana bussi sisseseadest on tähsel üks järgmistest märgistest: " Kaks mugavusklassi bussis"
või "Muudetavad mugavusklassid"


2. Sõnad "Mugavus tagatud", mis moodustavad sertifikaadi kaubamärgi lahutamatu osa, peavad olema selles keeles, milles nad on registreeritud, välja arvatud juhul kui asjassepuutuva riigi võimuorganid võtavad vastu vastupidise otsuse.

 

LISA 6

 

BUSSI KLASSIFITSEERIMISE KONTROLLARUANNE

 

NR............................

Busssile omistatakse mugavuskategooria mille kõikidele tingimustele ta vastab

1. Üldinformatsioon

Bussi registreerimismärk:......... Järgmine tehniline ülevaatus:.........

Bussi mark ja mudel:........... Istekohtade arv (va. juhi ja giidi iste):.....

Bussi tehasetähis:.............. Istmeridade arv:.....

 

2. Bussi hooldusseisund

2.1 Välimus

Hea

Mitterahuldav

2.2 Sisemus

Hea

Mitterahuldav

2.3 Puhtus

Hea

Mitterahuldav

3.

4. Märkused:..................................

5. ......................................

6. ......................................

7. ......................................

8.

9. Bussi kontrollimise tabel

Hindamiskriteerium

Kategooriale vastavad minimaalsed nõuded

*

**

***

****

1. Bussi massi ja mootori võimsuse suhe (kw/t) vähemalt:

7,4

11 (1)

11

11

2. Täiendav pidurisüsteem
2.1. Mitteblokeeruvad pidurid
2.2. Mitteblokeeruvad pidurid ja aeglusti

Vastavalt kehtivale tehno-järelvalve eeskirjale

Vastavalt kehtivale tehno- järelvalve eeskirjale

+

+ (2)

3. Vedrustus
3.1. Mehaaniline
3.2. Kombineeritud vedrustus
3.3. Õhkvedrustus

+

+

+

+ (3)

4. Istmete vahe vähemalt (mm)

680

720

770

830

5. Vastastikku asetsevate istmete vahe vähemalt (mm)

1300

1380

1480

1600

6. Seljatoe min. kõrgus vähemalt (mm)

520

680

680

680

7. Seljatoe reguleeritav kalle kõigil istmetel vähemalt ( ° )

 

 

10

35

8. Vähim käetugede arv paarisistme kohta

1

1

2

2

9. Vahekäigupoolsete käetugede kokkukäidavus/ülestõstetavus

 

 

+

+

10. Reguleeritavad jalatoed samasuunalistel istmetel

 

 

 

+

11. Istmete nihutatavus külgsuunas või istme laius vähemalt 500 mm

 

 

 

+

12. Istmepolster (naturaalne nahk või tekstiil)

 

+

+

+

13. Eenduvate osade puudumine põrandal

 

 

+

+

14. Paarisistmed koostatud eraldi istmetest

 

+

+

+

15. Ajalehesahtlid või võrgud

 

 

+

+

16. Ventilatsioon
16.1. Ventilatsiooniseade, mis toimib ka seisuajal, min. 15 m³/h sõitjakoha kohta, individuaalse reguleerimise võimalusega
16.2. Kliimaseade - soojusvahetus vähemalt 1245 kJ/h (300 kcal/h) sõitjakoha kohta

 

+

+

+

17. Salongi kütteseade mis toimib ka seisu ajal
17.1 Mootorist sõltumatu ja automaatse reguleerimisega salongi kütteseade

+

+

+

+

18. Udukaitse akendel
- salongiakendel: kahekordsed klaasid
- juhiaknal: kahekordsed klaasid või elektrisoojendus

 

+

+

+

19. Külgakende päikesekatted

 

+

+

+

20. Sõitjakoha lugemistuli

 

+

+

+

21. Audioseade:
21.1. Üks valjuhääldi 8 sõitjakoha kohta
21.2. Üks valjuhääldi 4 sõitjakoha kohta
21.3. Raadio ja magnetofon või CD mängija


+

+


+

+


+

+



+
+

22. Eraldi mikrofon juhile ja giidile

+

+

+

+

23. Pagasiruum
23.1.Käsipagasi riiulid salongis
23.2. Minimaalne pagasiruumi mahutavus (dm³/ sõitjakoha kohta)
23.3. Pagasiruumi kaitsekate (põrand ja külgmised vaheseinad)


+


+
750
+


+(4)
120
+


+(4)
150
+

24. Vesi- või keemiline WC ja kätepesu võimalus

 

 

 

+

25. Külmik, mahuga vähemalt 0,5 dm³ sõitjakoha kohta

 

+

+

+

26. Video, vähemalt 2 ekraaniga

 

 

 

+

27. Kuumade jookide valmistamise aparaat

 

 

 

+

28. Topsihoidjad

 

 

 

+

29. Kokkukäivad lauad

 

 

 

+

 

(1) Kuni 01.01.1988 aastani valmistatud bussidel 8,8kw/t.

(2) Aeglusti on kohustuslik alates 01.07. 1998 a. valmistatud bussidele.

(3) Vähem kui 24 sõitjakohaga sõidukid võivad olla varustatud kombineeritud vedrustusega.

(4) Minimaalne kõrgus 15 cm.

4.Eriseadmed

külmik

 

õhukonditsioneer

 

telefon

 

suupisted bussis

 

WC/ kraanikauss

 

 

garderoob

 

video

 

 

 

Märkused:..................................

......................................

......................................

5. Bussi kategooria

*

 

(buss)

***

 

(turismibuss)

**

 

(eksursioonibuss)

****

 

(luksusbuss)

Buss vastab kategoorianõudmistele:

 

vastavalt käesoleva aruande kontrolltabelis toodule.

 

Märkused:..................................

......................................

......................................

......................................

Kontrolli teostas: ...................................

/ettevõtte nimetus/

 

Kontrollija: ................. ...............

/ees-ja perekonnanimi/ /allkiri/

Koht ja kuupäev: ...................................

 

6.Klassifikatsioonikomisjoni otsus:

positiivne

 

negatiivne

 

Koht ja kuupäev: ...............................

Kinnitas: ............... .................

/ees-ja perekonnanimi/ /allkiri/

 

Märkused:....................................

........................................

........................................

.........................................

 

 

LISA 7

 

EESTIS KASUTUSEL OLEVATE KLASIFIKATSIOONITÄHISTE NÄIDISED

1)

 

2)

 

3)

 

4)

 

SELGITAVAD MÄRKUSED

 

SISSEJUHATUS

 

  1. Kooskõlas busside rahvusvahelise klassifikatsioonisüsteemiga ühinemise kohustuste deklaratsiooni I osa 1. punktiga kuulutab IRU siinkohal välja teatud sätete autentse interpretatsiooni:
  2. eeskirjade kohta, mis puudutavad busside klassifitseerimise määrustikku ja selle lisasid,
  3. kohustuste kohta, mis puudutavad busside rahvusvahelisse klassifikatsioonisüsteemi vastuvõtmist,
  4. kohustuste kohta, mille sõlmib ettevõte, kes soovib vastuvõtmist Rahvusvahelise Maanteetranspordi Liidu (IRU) rahvusvahelisse klassifikatsioonisüsteemi.
  5. selgitavad märkused ei muuda eelpoolmainitud dokumentides sätestatud tingimusi, vaid täpsustavad nende sisu, tähendust ja ulatust.
  6. selgitavad märkused võimaldavad eelpoolmainitud dokumentide rakendamisel arvesse võtta arenguid tehnoloogias, samuti nõudmisi ja probleeme, mis tekivad IRU turismibusside rahvusvahelise klassifikatsioonisüsteemi rakendamisel.

 

BUSSIDE KLASSIFITSEERIMISE MÄÄRUSTIK

I PEATÜKK: PÕHIPRINTSIIBID

  1. punktis 1 b) sulgudes olevad nimetused pole kohustuslikud ja on antud näidetena. Iga assotsiatsioon võib kasutada omi nimetusi vastavuses selles riigis valitsevate turutingimuste ja nõudmistega. Lisaks, et vältida ebaausat konkurentsi rahvusvahelisel tasemel, arvestab assotsiatsioon eelnevalt teiste assotsiatsioonide poolt kasutusele võetud nimetustega.

III PEATÜKK: KLASSIFITSEERIMISE PROTSEDUUR BUSSIDE VALMISTAJATELE

  1. punkt 1: kuigi assotsiatsioonil ei ole selles osas kohustusi, on tal õigus anda busside valmistajatele volitus välja anda ametlikke tõendeid. Assotsiatsiooni poolt kindlaksmääratud tingimused on busside valmistajate jaoks siduvad, s.t. nad peavad kinni pidama busside klassifitseerimise määrustikus ja selle lisades sisalduvatest tingimustest ja kasutama neid bussidele tunnistuste väljaandmise protseduuris. Vastavuses nende tingimustega võtab busside valmistaja endale "Assotsiatsiooni klassifikatsioonikomisjoni" funktsioonid assotsiatsiooni kontrolli all.

    Klassifitseerimissertifikaadi blanketid, mis kannavad assotsiatsiooni nimetust ja kontrollaruannete blanketid esitab assotsiatsioon busside valmistajale. Viimane peab arvestust sertifikaatide väljastamise ja pikendamise ja täienduste kohta, samuti nende arvu ja numeratsiooni, väljaandmise kuupäeva ja neid vastuvõtnud transpordioperaatorite kohta. Busside valmistajad tunnustavad assotsiatsiooni õigust kontrollida eelpoolnimetatud arvestust.

  2. punkt 2: assotsiatsioonil on õigus tõendi väljaandmisel kindlaks teha, kas busside valmistaja otsus on õigustatud.

 

LISA I: NÕUDED BUSSIDELE

  1. ÜLDOSA

Lisas 1 defineeritud standardid puudutavad standardbussi.

Eriviimistlusega busside puhul (VIP-idele, invaliididele mõeldud bussid jne.) lahendab assotsiatsioon, klassifikatsioonikomitee vastavasisulise pöördumise korral, iga konkreetse juhtumi eraldi, hinnates teatud sisustust bussis võrdlemise teel (nt. klubiistmete mitteliigutatavad seljatoed).

Selliste otsuste koopiad koos vastavate fotodega saadetakse IRU klassifikatsioonikomiteele, et kindlustada selliste otsuste ühtlustamine rahvusvahelisel tasemel.

Juhul, kui eriviimistlused ei puuduta enamat kui ühte kolmandikku bussi kogupinnast (näiteks salongiosad) ja kui transpordioperaator soovib oma bussile omistada ainult ühte mugavuskategooriat, võetakse otsus vastu ainult seoses standardviimistlusega bussi osa kohta, eeldades, et eriviimistlusega osa ei ole olemas.

 

  1. BUSSI MASSI JA MOOTORI VÕIMSUSE SUHE

    Siin on viidatud maksimaalsele lubatud koormakaalule. Mootori võimsus HP/DIN/10 ja/või KW/t-es tõendatakse bussi ehitaja poolt.

     

  2. TÄIENDAV PIDURISÜSTEEM

    Kõikide 4. tärni busside jaoks, mis on registreeritud esimest korda pärast 1. juunit 1989, on kohustuslik aeglusti. Mõiste "aeglusti" all mõistetakse vahendit, mis kindlustab pideva pidurdamise allamäge kallakutel ja võimaldab hõõrdepidurite mittekasutamist.

     

  3. VEDRUSTUS

    Teatud tüüpi mittetavapärast vedrustust võib ühitada ühe selles paragrahvis äratoodud vedrustuse tüübiga juhul, kui selle kvaliteet on sama või ületab äratoodud tüüpide oma. Näiteks võib paraboolvedrustust, mis toimib samaväärselt pneumovedrustusele, viimasega ühitada.

     

  4. ISTMETE VAHE

Istmetevahelise minimaalse kauguse mõõtmist teostatakse ühest fikseeritud punktist teise fikseeritud punktini, kusjuures iste peab olema algpositsioonis. Esimesi, ekraani taga asuvaid istmeid mõõdetakse ekraanist kuni fikseeritud reeperini istmel, kusjuures miinimumvahet vähendatakse 3cm võrra.

 

  1. SELJATOE KÕRGUS

    Seljatoe minimaalset kõrgust mõõdetakse tühjalt istmelt.

    Kui bussiistmed on varustatud peatugedega, siis viimaste kõrgus võetakse seljatoe kõrguse mõõtmisel arvesse. Siiski, kui puudub kasvõi üks peatugi, ei täida buss klassifikatsiooniks ettenähtud tingimusi.

     

  2. SELJATOE KALLE

    Ühe ja kahe tärni kategooria busside puhul ei määrata kindlaks seljatoe kalde minimaalset nurka, mis tähendab, et on võimalik tunnistada busse, mille seljatuge ei saa liigutada. Väljendit, "allalastavad seljatoed kõikidel istmetel", tuleb mõista kehtivana kõikide reisijate istmete kohta, viimane istmerida kaasa arvatud ning välja jätta bussijuhi ja giidi istmed.

     

  3. KÄETUGEDE ARV

Käetugede arvu arvutatakse kahe istmerea kaupa. Viimane rida ( 5 istet ) 1-3-tärni bussides (4-tärni kategoorial ei ole 5-istmelist tagumist rida) peab olema varustatud käetugedega mõlemas otsas (vastu bussi seinu).

Mõiste "käetugi" viitab tasasele ja sirgele tavalise kattega käetoele (standardne käetugi).

Eritüüpi käetugede suhtes, mis ei vasta standardsetele käetugedele, võtab otsuse vastu assotsiatsioon. IRU Klassifikatsioonikomiteed tuleb selles küsimuses vastuvõetud otsustest informeerida. Siiski ei ole lubatud käetoed, mis vähendavad reisijate mugavusi, (näiteks kaldus käetoed).

 

  1. JALATOED

    Kohandatavad jalatoed peavad olema individuaalsed. See tingimus ei kehti istmete kohta, millel ei ole ees teist istet. Siiski võivad sellised istmed olla varustatud fikseeritud jalatugedega.

     

  2. ISTMETE NIHUTATAVUS KÜLGSUUNAS

Istme minimaalse laiuse mõõtmise viisid otsustatakse rahvuslikus assotsiatsioonis.

Siiski, ühe istme laius peab olema minimaalselt 50cm juhul, kui kahe istme laius mõõdetuna bussi seinast kuni vahekäigupoolse käetoe välisservani ulatub vähemalt 100cm.

 

  1. EENDUVATE OSADE PUUDUMINE PÕRANDAL

    Tekstis mainitud konarused on need, mis tõenäoliselt võivad takistada reisijate jalgade vaba liikumist.

    Seda reeglit rikkuvad konarused (näiteks rataste varjamiseks ehitatud platvorm) ei ole lubatud. Konarused, mis ei sega reisijaid, (näiteks küttekehad istmete all) ega vähenda nende mugavusi (näiteks küttetorud) on kooskõlas ülalmainitud reegliga. Sama kehtib ka astme kohta bussi tagaosas, mis võimaldab tagumiste istmeteni jõuda.

     

  2. PAARISISTMED KOOSTATUD ERALDI ISTMETEST

See standard on kohandatav ka kushettidega varustatud bussidele. Siiski võib selle kasutamist peatada busside puhul, mille kushetid on registreeritud mitte hiljem kui üks aasta pärast seda kuupäeva, kui kõnealuses riigis on klassifikatsioonisüsteem jõustunud.

 

  1. VENTILATSIOON

    Selle võimsus tõendatakse bussi valmistaja poolt.

     

  2. KÜTTESEADE

    Kui mingitel põhjustel, peamiselt antud maale omaste kliimatingimuste tõttu ei ole 1- ja 2-tärni bussid varustatud mootorist sõltumatult töötava küttesüsteemiga, siis otsustatakse nende vastuvõtmine IRU klassifikatsioonisüsteemi kohapeal.

    Nõudmine automaatse temperatuuriregulaatori suhtes loetakse täidetuks, kui bussijuht saab seda bussi sees reguleerida sobiva vahendi abil. Akvastaadi olemasolu ei peeta küllaldaseks selle tingimuse täitmiseks.

     

  3. UDUKAITSE AKENDEL

    Uduvastaste seadmete sobivuse hindamine jäetakse rahvuslike assotsiatsioonide otsustada.

     

  4. KÜLGAKENDE PÄIKESEKAITSE

Kõik aknad peavad olema sama värvi. Värvilised plastmasskiled akendel on lubatud juhul, kui nad ei ole peegelduvad ja on heas korras.

 

  1. AUDIOSEADMED

    Rahvuslikul tasemel võidakse kehtestada üleminekuperiood busside jaoks, mis ei vasta standardile, mille järgi bussis peab olema üks valjuhääldi 8 istme kohta.

     

  2. JUHI JA GIIDI MIKROFONID

    Juhul, kui buss on varustatud ainult ühe mikrofoniga, võib nõudmist varustatuse kohta kahe mikrofoniga täita kasutades teisena juhtmeta mikrofoni.

    Mikrofon peab olema kinnitatud painduva aluse külge, mis on bussijuhile koheselt kättesaadav. Mikrofon võib olla ka "ilma juhtmeta" tüüpi juhul, kui juht saab selle endale kaela riputada või riiete külge kinnitada sealjuures liiklusohutuse reeglitega vastuollu sattumata.

    Kui seadus vastavas riigis keelab mikrofoni kasutamise juhi poolt, siis võib buss olla varustatud ühe, giidile mõeldud mikrofoniga.

     

  3. PAGASIRUUM
  4. Käsipagasiga seotud probleemid minibussides otsustatakse vastavas riigis
  5. Juhi magamisase arvestatakse pagasiruumi üldise kubatuuri hulka.

Lisa 1 standard 23.2. määrab kindlaks pagasiruumi erikubatuuri, kuid ei määra täpselt kindlaks selle asukohta. Integreeritud haagised ja katusele paigutatud pagasikastid on vastuvõetavad eeldusel, et mõlemate abil saavutatakse sama mahutavus reisija kohta ja sama kvaliteet pagasi kaitsmisel (sobiv kate) nagu kindlustatakse vastavate konventsionaalsete pagasiruumide kasutamise puhul. "Konventsionaalse haagise" all mõeldakse haagist, mis on värvitud bussiga sama värvi.

  1. Pagasiruumi kõik seinad peavad olema vooderdatud sama kergestipestava kaitsevoodriga

(näiteks PVC, linoleum, riie, kaitsekiude sisaldav värv).

Puuvoodrit või tavalise värvi kihti ei tunnistata sobivaks kaitsevoodriks.

 

LISA 4: VARUSTUSE TÄHISTE NÄIDISED

 

ÜLDOSA

Klassifikatsioonipaneelil esitatud sümbolitele vastavad esemed peavad alati sõiduks olema. Juhul, kui transpordioperaator kavatseb varustusest mingi eseme aeg-ajalt kõrvaldada (näiteks tualeti), siis ei tohi vastavat sümbolit paneelile asetada.

 

  1. BUSSIS SAADAOLEVAD SUUPISTED

    Standardid ei defineeri mõistet "veesoojendaja" ega ka toidu serveerimise tüüpi. Lennuliinidel kasutatavad toidu serveerimise viisid on seega lubatud koos suvalist liiki veekeeduvõimalusega (näiteks kohvimasin) eeldusel, et on võimalik valmistada sooje jooke, suppe ja sooje vorstikesi hügieeniliselt.

     

  2. GARDEROOB

Suletud ruumi käsipagasi jaoks (võrdle lennukid) istmete kohal peetakse piisavaks "garderoobi" sümboli andmiseks.

 

  1. VIDEO

Videosüsteemi olemasolu tähistavale tähisele ei kanta miinimumnõudmisi nagu ekraani mõõtmed või selliste vahendite arv.

 

LISA 5: KLASSIFIKATSIOONITÄHISE NÄIDS

 

Mudelit nr. 1 antakse välja transpordioperaatoritele riikides, kus ei ole veel registreeritud mudeleid nr. 2 ja nr.3.

Tähistusvahendi mudel nr. 1, mis on välja antud enne mudelite nr. 2 ja nr. 3 registreerimist, võib olla kasutatud bussides kuni 6 aastat peale nende algset bussi paigaldamist ka juhtudel, kui vahepeal vastaval maal on registreeritud mudeleid nr. 2 ja nr. 3.

Alates mudelite nr. 2 ja nr. 3 registreerimisest vastaval maal võib aga ainult neid mudeleid välja anda.

 

 

LISA 6: BUSSIDE KLASSIFITSEERIMISE KONTROLLARUANNE

Lisas 6 toodud kontrollaruande vorm ei ole kohustuslik, aruanne peab sisaldama näidises sisalduvaid punkte.

 

ASSOTSIATSIOONI KOHUSTUSTE DEKLRATSIOON ÜHINEMISEKS BUSSIDE RAHVUSVAHELISE KLASSIFIKATSIOONISÜSTEEMIGA

 

ÜLDOSA

  1. Arvestades antud riigis kehtivaid seadusi, otsustab assotsiatsioon ise, kas anda

    klassifikatsioonitähiseid välja kõikidele transpordioperaatoritele, kes seda soovivad või ainult oma liikmetele. Klassifikatsioonitähise väljaandmiseks kehtestatavad kohustused võimaldavad assotsiatsioonil kindlustada, et soovija annab tugevad moraalsed, professionaalsed ja rahalised garantiid (maksuvõimelisus), mis on olulised, et talle anda õigus kasutada IRU tähist ja klassifikatsioonitähist.

     

  2. Selle punkti eesmärgiks on garanteerida igale assotsiatsioonile kulutuste katmist, mis

tehakse antud riigis klassifikatsioonisüsteemi kehtimapanekuks ja sisseviimiseks, aidates nii kaasa igas riigis, mille assotsiatsioon ühineb selle süsteemiga, bussiteenuste parandamisele ja mugavuste suurendamisele ja progressile sellel alal.

See tingimus ei kehti järgmistel juhtudel:

  • kui rakendatav seadus näeb teisiti ette,
  • kui klassifikatsioonitähis antakse välja bussile, mis on registreeritud riigis, kus IRU liikmesassotsiatsioon ei ole huvitatud IRU süsteemi sisseviimisest, kuid siiski selline väljaandmine on kooskõlas selles riigis kehtivate seadustega, kus tähistusvahend välja antakse.

 

III ASSOTSIATSIOONI SUHTED KLASSIFIKATSIOONITÄHISE KASUTAJATEGA

Oma suhetes tähistusvahendi kasutajatega ja nimelt selle väljaandmisel ning karistuste kehtestamisel tegutseb assotsiatsioon IRU nimel.

 

  1. Assotsiatsiooni poolt lisatud kasutamise lisatingimused ega ka tema poolt antud juhised ja

    instruktsioonid ei tohi muuta klassifikatsioonisüsteemi vaimu ega teksti, seda võib muuta ainult IRU organ, kes on selle vastu võtnud.

    Assotsiatsiooni poolt kehtestatud lisatingimuse eesmärgiks võib olla:

    - busside klassifikatsioonisüsteemi ellurakendamise ühetaolisuse tagamine,

    - reisijatele sarnaseid teenuseid pakkuvate transpordioperaatorite poolt ebaausate reklaamivõtete kasutamise ja sellega oma konkurentidele kahju tekitamise vältimine.

     

  2. Teine lõik - klassifikatsioonikomisjoni liikmed peavad olema selle ala eksperdid.

 

LÕPPSÄTTED

a) Seda punkti tuleb mõista nii, et eelnevalt igale eeskirjade või nende lisade muutmise plaanile IRU organite poolt peab assotsiatsioonil olema võimalus esitada nii oma kui ka nende ametlike riiklike organite seisukohti, kes vastutavad tähistuste kontrolli ja jälgimise eest.

 

ETTEVÕTTE KOHUSTUSTE DEKLRATSIOON ÜHINEMISEKS BUSSIDE RAHVUSVAHELISE KLASSIFIKATSIOONISÜSTEEMIGA ETTEVÕTTE SUHTED ERAA-ga

  1. Sulgudes esitatud nimetused määratakse kindlaks individuaalsete assotsiatsioonide poolt.

Assotsiatsiooni poolt väljastatud tähistusvahendi valdajal on keelatud kasutada teisi nimetusi.

 

KARISTUSED

  1. IRU lõplik otsus lõpetab sisemise apellatsiooniprotseduuri (vedaja-assotsiatsioon-IRU).

Sellise otsust võib kahtluse alla seada juriidiliste asutuste kaudu, millisel juhul kehtivad

lõplikud tingimused (peatükk 5), mis puutub riigi seadustesse, kasutatavasse jurisdiktsiooni

ja teistesse üksikasjadesse.

Koostööpartnerid